Evves SSO-blogg!

Alla inlägg under juni 2017

Av Evve - 28 juni 2017 21:43

Idag har jag varit, eller är fortfarande, på en helutflykt till Linköping för att bland annat titta på det Skansenliknande friluftsmuseet Gamla Linköping. Jag tog alltså en paus från SSO idag och tillsammans med familjen åkte vi dit. Jag var till början rätt så skeptisk till detta för det verkade på mamma som om det var typ som gamla stan i Stockholm, men det var faktiskt över förväntan! Det var helt gratis att gå in och först hälsade vi på Cloettas huvudbutik och köpte kaaaanske liiiite godis (hehhe). De hade satt upp en lång historia om hur kexchokladen hade utvecklats under åren och en massa bilder på en 30-tals klädd tjej och med texten "Tag det rätta, tag Cloetta". Har fastnat på denna reklam riltigt ordentligt xD Kan liksom inte få den ur huvet haha. 

Efter att ha varit där gick vi vidare och tuttade in i lite olika hus inredda efter allt från 1700-tal - 1950-tal. Och som sagt, allt var gratis! Inne i alla husen fanns guider som berättade om allt möjligt och på torget spelades då och då lite teater. Efter att ha ätit en god lunch så tog vi en liten häst och vagn - tur runt hela staden som var riktigt mysig. Vi tittade in på ett gammalt repslageri som gick att använda och man fick prova på att göra ett litet rep själv, så nu vet jag hur man gör rep! Vi gick in i ett gammalt postkontor, ett 1700-tals-hem, ett apotek osv. Allt var jätteväl gjort och en hel del var faktiskt äkta från tiden det ska föreställa. Vi tog en var sin glass och några unga killar med blåsinstrument spelade precis i närheten. Efter att vi köpt en smultronsoda till mig och choklad till min syrra satte vi oss med en godisproppad bil pch åkte hemmåt men vi hann inte långt förrän vi "råkade" hitta en badplats och stannade där. Sedan så lämpligt på vägen fanns ett slott där min trädgårdsnördiga pappa skulle stanna men det var också rätt kul. Efter en middag på en grekisk resturang lite utanför Linköping åkte vi hem och jag sotter just nu proppmätt och dödstrött i bilen med en spvande syrra breve mig och uppätna godispåsar. Det dröjer innan jag kommer hem och jag kommer säkert också somna innan dess. Skulle verkligen rekomendera detta för er om ni bor på möjligt avstånd, speciellt om ni är lite historieintresserade men det finns en massa kul ändå!


 

På torget.


Roliga skyltar.


   

Ett mysigt café.

 

Ett hem på 1700-talet.

 

Ett fint konstverk gjort av en bok.


 

En trevlig åktur med nordsvensken Hera.

 

På repslageriet fanns det rep från alla tider, till och med från Vasaskeppet!

 

På väg hem med massor av godsaker B)


Av Evve - 27 juni 2017 12:00

Idag har jag inte gjort någon nytta alls, jag har levlat några tävlingar men mest stått och halvsovit... Har inte haft någon lust med något idag... Är så trött fast jag kan sova ut varendra morgon... Men i alla fall, hade tänkt skriva lite om Epona idag. Epona har ju väldigt vacker natur som är bra för bilder och filmning till kortfilmer, serier osv. Men varför finns det inte mer att göra? Jag bodde där ett tag men trivdes inte alls, det är väldigt stort men har bara ett stall, det borde finnas ca 3 i ställlet, ett i Månskäreby och ett någon stans i närheten av Stormgården. Som det är nu är folk i Epona endast för filmning, bildtagning, möjligen evetent och levling. Det finns heller inte många tävlingar. Bara två, eller ja, tre med islandstävlingen. Det finns säkert många som hoppar över Epona när de levlar just för att det är myckett längre springtid än levlingstid... Epona skulle vara jättetrevligt att bo i om man bara hade lite mer tycker jag, alltså mer av allt, uppdragen i Epona var heller inte många... Och så kommer vi till det här med färjeläge, varför har inte Epona ett färjeläge??? Det finns ju ett som inte används och det passar så otroligt bra att ha ett där, det är ju liksom nära till allt bara att det är vatten ivägen! Det är knappast många som vill ha Epona som hemstall för att det ligger så avside men med ett färjeläge precis vid stallet skulle man kunna ta sig över allt. Jag är faktiskt lite besviken på Epona, det är ingen mening med vacker natur osv när man inte har något att göra där och det är så långt man måste rida, var du än bor så måste du rida en väldigt lång bit och transportkedjan är ju Skördebygdens så det ändå stallet som har transport till Epona är ju Jorvikstallet. När jag ska till Epona tar jag först transport till cirkusen och sedan tar jag antingen vidare transport från värdshuset eller rider, men det känns ändå onödigt långt för nästan ingen ting, det enda jag gör där är dagliga med Jamie och sen så måste jag åka hem igen...

 

Detta är väl ett idealiskt färjeläge?! Man ser ju tom FP här ifrån.


Nu har ni nog fått nog av mina klagomål... xP Tycker bara att det är lite tråkigt att ett så fint område bara går till spillo...

Skulle ni också vilja ha något mer i Epona, vad, varför? Kommentera! :D

Av Evve - 23 juni 2017 08:51

Hejsan!

Ja, jag sa att jag skulle skriva om ett annat event men jag bara orkar lixom inte, bilderna är många och deltävlingarna att berätta om likaså, reglerna är krångliga och ja, det blir så jobbigt att berätta om. Nu har jag i alla fall inte tid, det är midsommarafton och jag har gäster, men skicka en kommentar om du vill höra om eventet i alla fall så fixar jag det :)


Men nu till ämmnet! I SRG har vi alltid högtidsfester dagen innan den stora dsgen så att vi kan ha ledigt och man kan få fira den irl den rätta dagen, så igår hade vi vår midsommsrfest! Vi var 14 pers allt som allt och det var nog det roligaste event på länge tillsammans med "vem är skurken?" eventet. Det var ett lite speciellt event då alla som ville under veckan som gått kunde anmäla till mig för att hålla en del av festen, med beröknad tid ca en kvart. Som vanligt var alla bra på att fördröja allt så vi blev en halvtimme efter i tidshemar, men vad spelar det för roll? Vi hade roligt ju! :D Den första delen hölls av mig, jag tog närvaro och förklarade "reglerna" sedan så tog vi en liten bild runt midsommarstången och en när alla bugade ner i maten xD. Sen så tog jag med alla till fälten vid Marleys gård där vi tog två hörn av fälten som det ena var ja och det andra var nej. Jag ställde olika frågor och de fick ställa sig i hörnet som stämde. En fråga var kanske lite elak, hehe, jag frågade om de tyckte bättre om mig än klubbledaren Nor, alla svarade ja förutom några som ställde sig i mitten xDD #Poppis!


Nästa del hölls av Havet, nu skulle vi köra säcklöpning, vi stannade vid Marleys åker och skulle i kort galopp hoppa från ena sidan till den andra, den som oförst vann, det körde vi ett tag och på slutet tvistade vi till det lite med att kliva av och springa runt åkerholmen i mitten och sedan fortsätta.


Efter det var det dags för Morot att hålla en del, nu skulle vi körafyra hörn! Det var också jätteku, och vinnarna blev Mac och Mira. 


Sedan var det Kurt som skulle köra lite olika race i olika bestömda gångarter, först barrel race i skritt, sedan Marleys hoppbana i kort galopp osv. Jag vann ingen, jag ör inge bra på tävlingar xDxD tror att jag kom sist påde flesta faktiskt xP


Och så var vi vid Ines som hade den sista delen, kurragömma. Det var Mac som räknade och alla verksde hitta bra gömställen för efter en kvart så var bara hälften hittade så vi behövde komma fram.


Alla delar var jätteroliga i alla fall, det är mycket roligare att byta lite vad vi gör och inte bara köra kurragömma hela tiden. Men glad midsommar allihop, ha en jättebra dag!


 

En fin ring runt stången


  


När man bara har en kvart på sig hinner man inte ställa upp på led...



Av Evve - 18 juni 2017 22:38

Idag efter SRGs möte var det eventplanering sim gällde, äntligen ska det hållas ett riktigt välplanerat och stort event igen! Denna gång kommer det att kallas för "vem är skurken?" och jag har tagit Hannah "Havet" till min hjälp. Det känns som att detta event kommer bli väldigt uppskattas och jag längtar efter att se medlemmarnas min sen, jag hoppas att de inte är för vinnarskakliga bara, för här gäller det att vinna! En uppdatering om hur det gick ich hur själva eventet gick till får ni i morgon, ni får gärna ta inapiration av det men härmas inte rakt av tack! 


Det är något konstigt med bloggplatsen just nu som gör att alla bokstäver man skriver inte kommer med så förlåt för alla stavfel i detta och de senaste inläggen! Ibland går det inte att skriva alls för att hela sidan låser sig också, så att jag måste börja om på hela inlägget...

Av Evve - 18 juni 2017 16:13

Japp, som sagt, vad var det jag sa?

Här är Droppie!

Faktiskt riktigt nöjd med detta köp fast än engelska fullblod aldrig har varit min stil. När de kom hade jag inte en ändå tanke på att köpa dem men det blev visst så ändå xP

 

Jag och Dann hade råkat spana in samma häst så varför inte köpa dem sammtidigt? Så blev det i alla fall, hennes fick dock heta Chippie :)


Ja, jag vet....

Det var inte denna jag sa att jag skulle köpa men när jag åkte dit igen för att spana in dem så blev jag förälskad i denna i stället ;)


Av Evve - 16 juni 2017 17:53

Nu var det väldigt länge sedan vi fick n¨got nytt område... Ja, jag vet att jag tjatar men jag vill verkligen ha något nytt nu! SSO jobbar hårt, jag vet det, men förra året fick vi två områden och nu är det juni och vi har inte ens fått någon trailer...  Det var i vintras vi fick Jorvik City va? Det var ett tag, ett halvår ungefär.

Just nu är jag väldigt sugen på Archland eller att få se vad som finns bakom stenraset i närheten av Pi!

Tänk er bara hur många fler som skulle bege sig till Dino om Archland öppnade! Det skulle bli så mycket minre öde. 

Har ni föresten tänkt på att de stänga områdena i både Dino och GÅD ser väldigt lika ut? Jag menar, båda har ju ett ras av murdelar som ser ut att leda mot något sorts slott/borg, båda ligger också i de typiska årstidernas områden, kan de ha något med varann att göra? Kommer de öppna sammtidigt? Eller är jag helt ute och cyklar? 


Vad tror ni? Är n också sugna på något nytt? Vilket blir nästa område tror ni? Komentera! :D Love yaaa!

Av Evve - 16 juni 2017 17:45

Namn: Vanillapearl

Ras: Islänning

Smeknamn: -

Lvl: 15

Kön: Sto

Vanillapearl är min tävlingshäst. Hon har vunnit många priser i championat och legat etta på topplistorna flera gånger. Hon har varit min tävlingshäst sedan jag hade levlat klart henne vilket måste ha varit minst ett halvår sedan. Hon var länge min favorithäst oh blev riden väldigt mycket men nu får hon friska upp minnet på banorna då och då, vara med på lite event, töltracet och tävla när jag känner att jag orkar, jag har just nu paus från championat men kan tävla lite då och då. Vanillapearl är inte den lugnaste hästen, hon vill gärna springa iväg och tycker inte om dressyr där man måste ta det lugnt, hon vill hela tiden ge järnet, speciellt nu när hon är väldigt stilla och lugn i stallet. 

 

Av Evve - 16 juni 2017 16:43

Namn: Moonmagic

Ras: Nordsvensk

Smeknamn: -

Level: 2

Kön: Sto

Moonmagic är en fin häst som passar bäst till arbete. Hon är lite klumpig och har därför både svårt att hoppa och att utföra dressyr. Det har inte blivit av att jag har tränat henne än men snart kommer den dagen! Hon är ändå en snäll och fin häst som tar hand om sin ryttare och aldrig blir rädd för något eller skenar iväg. Innan ag köpte henne hade hon jobbat både som ridskolehäst och skogshäst. Båda jobben passade henne bra men ridskolan kunde tyvärr inte ha kvar henne och därför såldes hon till mig, här får hon gå ut på uteritter och ibland på sommarna hyr jag ut henne vilket hon trivs bra med :)

 

Presentation


Hej där!
Kul att du har hittat hit!
På SSO heter jag Evangeline Kittenhurricane men kallas för Evve.
Jag är en 12årig tjej som spelar SSO i princip varje dag. Jag är ägare till klubben South Rainbows Generation.

Kategorier

Arkiv


Skapa flashcards